Gå til hovedindholdet

Netværk for madfestivaler

Et nyt netværk skal samle madfestivaler og fødevareevents. Netværkets flagskib bliver en mobil kogeskole, der skal ud på festivalerne og gøre danskerne bedre i køkkenet.

De kulinariske evner er faldende i Danmark, specielt blandt unge. Omvendt kommer der endnu flere madfestivaler og nicheevents, som udstiller et endnu større regionalt fødevareudbud.

Derfor starter Madkulturen med støtte fra Nordea-fonden et netværk, som skal skabe synergi, inspirere og udvikle de danske madfestivaler.

Gæsterne skal have skeen i egen hånd  
Der er stor forskel på de mange madevents i Danmark – fra de helt store madfestivaler i Aarhus og København, regionale frugtfestivaler, og til de helt små madmarkeder og fejringer af lokale råvarer.

Fælles for de mange madevents er, at gæsterne skal aktiveres for at få det optimale ud af det. Derfor skal der først og fremmest udvikles en kogeskole på hjul. Målet er, at den mobile kogeskole skal kunne undervise 20-30 personer ad gangen og besøge 20-30 madfestivaler og -events om året. På den måde udvikler danskerne deres evner i køkkenet og får ideer med hjem fra festivalen. 

Den mobile kogeskole skal være Danmarks folkekøkken på hjul. Den skal inspirere og samle aktører og gæster omkring maden, og være den aktivitet, der omsætter festivalernes budskaber og råvarer på nye måder.

Netværket, som startede op i februar 2018, er for alle arrangører af madfestivaler og -events i Danmark. Store som små, nye som veletablerede. Så snart den mobile kogeskole er designet og bygget færdig, kan den bruges af netværkets medlemmer. Det forventes at den står klar til sommeren 2018.

Denne film viser første netværksmøde, hvor 60 mennesker fra 38 forskellige madfestivaler og fødevareevents i hele Danmark samles. Alle var mødt op for at hjælpe med at udvikle en mobil kogeskole, der kan komme rundt på landets madfestivaler.

Fakta

Hvad: Ifølge Madkulturen er der over 75 mad- og fødevarerelaterede festivaler og events i Danmark. Målet er at samle 40-50 af dem i netværket, der skal køre over 3 år, hvorefter netværket skal forankres hos medlemmerne selv.

Hvor: Netværket bliver landsdækkende og der afholdes ca. tre netværksmøder om året. Kogeskolen kan benyttes af netværkets medlemmer, og aktiviteter kan enten afvikles af Madkulturen eller af aktørerne selv.

Hvem: Det er Madkulturen, der samler og drifter netværket - og den tilhørende kogeskole på hjul. Nordea-fonden støtter med ca. 4 mio. kr.

Hvordan: Skal jeres madfestival eller fødevareevent være en del af netværket, så kontakt projektleder Andreas Søndergaard for mere information. 

Er du allerede en del af netværket, så husk, at du kan følge aktiviteterne på Facebook.  

Projektets projektleder:

Andreas Søndergaard Projektleder
Opdateret 22. marts 2018

MENU