Gå til hovedindholdet

Kulinarisk kørekort til detailhandlen

Madkulturen arbejder på at styrke de madkulturelle og fødevarefaglige kompetencer blandt medarbejdere i køkkenet, hos værterne, blandt indkøbere og i detailhandlen. Yderligere ønsker Madkulturen at løfte den private forbrugers kompetencer til at spise, smage, lave, dele og vælge mad.

Med Kulinarisk Kørekort målrettet ansatte i detailhandlen kan Madkulturen tilbyde et forløb til den butiksansatte, der med styrket kulinarisk viden kan påvirke kunderne i indkøbssituationen. Forløbet skræddersyes til den enkelte virksomhed i dialog med ledelse, HR og indkøb.

Med Kulinarisk Kørekort kan en medarbejder i detail:

  • Inspirere og vejlede kunder i sammensætning af måltider, råvarer, smag, kvalitet og tilberedningsmetoder.
  • Skabe aktiviteter med fokus på madkvalitet, madmod og mersalg.
  • Give kollegaer i butikken ny viden og idéer til en kvalificeret og inspirerende rådgivning og dialog med kunderne.

Madkulturen har solgt og udviklet et uddannelsesforløb til Irma for 100 butiksansatte.  Derudover har Madkulturen solgt, udviklet og gennemført Madskoler, som er en kundeinvolverende aktivitet varetaget af Kulinariske Guider på Irma´s Madmesse marts 2015. 200 private forbrugere deltog.

Se video om Kulinarisk kørekort

 BAGGRUND

  • 81 % af Irma´s Kulinariske guider oplever, at de har fået styrket deres kulinariske faglighed. 
  • 84 % oplever, at de har fået større mod på at rådgive kunderne i forhold til sammensætning af måltider, råvarer og smag. 
  • 63 % oplever, at de har haft god succes med at videregive deres nye viden til kollegaerne i butikken. 

Kilde: Evaluering af Kulinariske Guides i Irma. Madkulturen 2015.

MENU