Gå til hovedindholdet

Partnerskaber

Sådan samarbejder vi om at lave FoodJam

Madkulturen forsøger hvert år at skabe den bedste og største køkkenfest på Roskilde Festival, hvor flere tusind unge kan lære om mad og måltider, samtidig med de laver deres egen friske, mættende ret.

FoodJam er et eksperimenterende folkekøkken, hvor de unge kan opleve fællesskab omkring mad.

Med FoodJam møder man de unge i øjenhøjde og viser vejen til spændende, sunde og nye måltider med nye råvarer. Mange af de unge lærer også nye teknikker og får lyst til at bruge det, de har lært, derhjemme. 

På FoodJam 2015 deltog ca. 3.700 unge gæster på i alt 4267 FoodJam sessions og ca. 100 unge kulinariske vejledere.

For mere viden om FoodJam partnerskaber - kontakt Rikke Houkjær

Læring og madbevidsthed
Gennem FoodJam lærer de unge at lave mad selv og starte et måltid op fra bunden af. Det handler om at skabe et fælles værdisæt og en fælles madbevidsthed hos en hidtil overset gruppe i mad- og måltidssammenhæng. 

Ved FoodJam 2015 samarbejdede Madkulturen med Roskilde Festival og SuperBrugsen om det vellykkede koncept.

Se videoen fra FoodJam her, eller læs mere om gæsternes oplevelser under siden Gæsteoplevelsen.

Fakta

Du kan hente hele evalueringsrapporten fra FoodJam 2015 her.

Fakta fra FoodJam 2015

98 % af de adspurgte gæster vil anbefale det til andre
47 % af gæsterne prøver en eller flere nye råvarer
81 % af gæsterne prøver en eller flere nye retter
96 % af gæsterne deltager for at opnå fællesskab med andre unge omkring mad

Baggrund

De 16-24-årige befinder sig et sted i livet, hvor de ikke længere kan trække på familiens mad, og hvor de som noget nyt skal prioritere økonomi til mad – ofte ud af et begrænset budget.
18 % af de 18-24-årige spiser aftensmad alene 5 dage om ugen eller mere. Kilde: Madindeks, baseret på surveydata fra YouGov.
30 % af de 18-24-årige kan partere en kylling. 56 % af hele befolkningen kan. Kilde: Madindeks, baseret på surveydata fra MAPP. 

MENU