Gå til hovedindholdet

FoodJam

Drenge til Foodjam på Roskilde Festival

Danmarks største køkkenfest skal styrke fremtidens forbrugere

FoodJam på Roskilde Festival er Danmarks største køkkenfest, hvor det handler om at styrke de kommende generationers køkkenkompetencer og råvarekendskab, samt give dem mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden.

De unge er dem, der bruger mest convenience i køkkenet og har de ringeste køkkenkompetencer. Det er baggrunden for at SuperBrugsen, Kvickly, Änglamark, Roskilde Festival og Madkulturen for 7. år i træk byder velkommen i FoodJam.

Læring og velsmag
FoodJam er et aktivt folkekøkken, hvor unge selv tilbereder et måltid mad for 65 kr. Kulinariske vejledere introducerer den overdådige buffet med økologiske grønsager, krydderurter, frugt, blåmuslinger og hele friske fisk, og guider de unge igennem tilberedningen.

De unge er svære at fange igennem klassiske kampagner, men større evaluering af FoodJam i 2015 viser, at de unge tager læringen til sig og bruger den hjemme i eget køkkenet. Særligt muslinger, fisk, fennikel og krydderurter viste sig at være det store råvarehit, og tilberedning af muslinger og kunsten at ordne grønsager var blandt de store kompetencehit, viste evalueringen.

Evnen til at lave sund, spændende mad af friske råvarer på et lavt budget sammen med andre unge er en erfaring, som de unge kan trække på resten af livet.

FoodJam bliver kun større
Siden FoodJam blev afholdt første gang i 2012 har der nu været mere end 13.000 unge i forklædet. FoodJam er vokset fra et deltagerantal på 1600 gæster i 2012 til nu at være tættere på 4000 deltagere, hvilket kan være et udtryk for, at FoodJam bliver en større og mere integreret del af de unges festivaldeltagelse og -bevidsthed. 

Fakta om projektet

Du kan hente evalueringsrapporten fra FoodJam 2015 her.

Fakta om Foodjam på Roskilde Festival
Hvad: FoodJam er et aktivt folkekøkken under overskriften ’Cook Your Own Dish’. Der er afsat en time pr. såkaldt ’jam-session’.

Hvordan: Ved ankomst til FoodJam-teltet mødes deltagerne af en vært, der oplyser om forløbet samt om udvalget af råvarer. Sammen med den kulinariske vejleder udvælger gæsterne råvarerne og planlægger deltagerne deres ret.

Den kulinariske vejleder går under hele forløbet aktivt ind i tilberedningerne med råvarekendskab, tips, tricks samt forslag til sammensætning og tilsmagning af retten.

Når maden er klar, kan deltagerne tage retten og nyde den ved langborde i FoodJams telt.

Hvem: FoodJam er et led i organisationen Madkulturens formål om at udbrede ’Bedre mad til alle’. Madkulturen er en selvstændig institution under Miljø- og Fødevareministeriet.

Partnere: SuperBrugsen, Kvickly, Änglamark, Roskilde Festival og Madkulturen.

MENU