Gå til hovedindholdet

Årets Lokale Vare 2016

 

Coop og Madkulturen uddeler for andet år Årets Lokale Vare 2016 til Danmarks bedste lokale fødevarer inden for kategorien tørvarer for at sætte spot på de produkter og lokale producenter, der kan give danskerne nye smagsoplevelser og skabe vækst lokalt.

Lokale producenter fra ni landsdele dystede om titlen som Årets Lokale Vare. Professionelle dommere og forbrugere bedømte og stemte på ni lokale vindere og en national vinder blandt deltagende produkter.

Vinderen af Årets Lokale Vare blev Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri a/s i Farre ved Give tæt på Vejle. 

Derfor er Årets Lokale Vare 2016 blevet til

Coop og Madkulturen vil hædre de lokale fødevarer, som smager godt, har en god historie og adskiller sig kvalitetsmæssigt fra de øvrige varer. Coop vil tilbyde danskerne flere produkter med bedre smagsoplevelser og god madkvalitet. Madkulturen arbejder for bedre mad til alle – og dermed også et rigere sortiment i dagligvarehandlen og grobund for vækst og nye arbejdspladser. Vi er enige om, at flere lokale varer er et vigtigt skridt på vejen mod disse mål, og derfor ønsker vi at hædre de lokale varer og producenterne bag.

Tid

Januar – juni 2016. Partnere Årets Lokale Vare 2016 er et strategisk partnerskab mellem Coop og Madkulturen.

Lokale fødevareprodukter, der er tørvarer inkl. drikkevarer, som ikke kræver opbevaring på køl eller frost, kan deltage i konkurrencen – dog ikke røgvarer, dyremad og babymad.

Projektet er finansieret af Coop. Projektledelsen varetages af Madkulturen. 

”I Madkulturen arbejder vi for bedre mad til alle. Det forudsætter et mere mangfoldigt, et mere spændende udvalg af varer i danske dagligvarebutikker. En vigtig forudsætning for, at vi kan få det, er, at vi får flere nye, lokale producenter på banen.”

Kontakt projektleder med ansvar for Årets Lokale Vare i Madkulturen

Malene Mosbæk Projektleder

Baggrund

49 % finder det meget eller delvist vigtigt for et godt måltid, at der indgår lokale råvarer i måltidet. Kilde: Madindeks, Madkulturen november 2014.

Tre ud af fem (59 procent) køber sommetider varer, der er dyrket eller avlet i nærheden af, hvor de handler.

Når vi vælger de lokale varer, er det for at støtte lokalsamfundet og fordi vi synes, de smager bedre.

Tillid til producenten, miljø- og klimahensyn spiller en væsentligt mindre rolle. Kilde: Coop Analyse, november 2013.

76 % vil i høj eller meget høj grad købe flere lokale fødevarer fra små producenter, hvis tilgængeligheden blev bedre. Kilde: En rundspørge fra Forbrugerrådet Tænk, april/maj 2014.

82 % er villige til at betale ekstra for fødevarer produceret af små producenter fra lokalområdet. Kilde: En rundspørge fra Forbrugerrådet Tænk, april/maj 2014.

33,3 procent er villig til at betale op til 25-100 % ekstra for varer, der er produceret af mindre lokale producenter. Kilde: Madindeks, Madkulturen november 2014.

Hos forbrugerne og i hele værdikæden er der stor motivation for, at lokal mad er et område der skal vokse og spille en større rolle i samfundet. Det kræver en også en indsats fra det offentliges side og diverse erhvervsaktører såsom de traditionelle supermarkeder også kan spille en stor rolle i den lokale mads udbredelse. Kilde Rapporten Lokal Mad nu og i fremtiden – en markedsundersøgelse med fokus på Region Sjælland, GRO Grønne Regionale Madoplevelser og Center for oplevelsesforskning, Roskilde Universitet, juli 2014.

MENU