Gå til hovedindholdet

Hvad er madkultur?

Mad og måltider kan meget mere end at gøre dig mæt.

Mad og måltider kan være vejen til læring og uddannelse, til et stærkt socialt liv, til sundhed, livsglæde, til velfærd og til vækst. Derfor skal mad og måltider - og alle de mennesker, der arbejder med at skabe dem – fremover have en helt anden status i vores samfund. Vi skal tage det dybt alvorligt; det er det vi lever af, i bogstaveligste forstand.

Vi skal støtte de ildsjæle, der skaber kvalitet, vi skal turde lære næste generation om hvad kvalitet er og vi skal tro på at ’dansk’ også i fremtiden skal være et kvalitetsstempel i udlandet.

Mad og måltider skal fylde mere i vores samfund.

Nøgletal om mad og måltider

Børn i køkkenet

  • Kun 4 % af alle danske børn er med deres forældre i køkkenet på en ganske almindelig hverdag. (Coops Mad-o-Meter)
  • 58 % af forældrene hjalp selv til i køkkenet. (EPINION for Madkulturen 2013)
  • 50 % af de forældre, der ikke har børn med i køkkenet, begrunder det med, at det er for besværligt. (EPINION for Madkulturen 2013)
  • Blandt børn under 12 år er der ingen, der smører deres egen madpakke. (EPINION for Madkulturen 2013)
  • 82 % af forældrene synes, det er vigtigt, at børn ved noget om madlavning og råvarer. (Arla)
  • 41 % af forældrene synes ikke, at deres eget barn ved nok om madlavning og råvarer. (Arla)

Børn i naturen

  • Kun 23 % af danske børn i alderen 5-12 år er dagligt ude i naturen i sommerhalvåret. Det er tre procent færre end for tre år siden. (Danmarks Naturfredningsforening)
  • 20 % af danske børn i alderen 5-12 år er kun ude i naturen (i sommerhalvåret) et par gange om måneden eller sjældnere. (Danmarks Naturfredningsforening)

Ifølge WHO går en kompetence tabt, hvis den ikke bruges i to generationer.


MENU