Gå til hovedindholdet

Vi ses i kollegiekøkkenet

FOLKEMØDET. De unge gider ikke traditionelle sundhedskampagner – eller gør de? I Aarhus møder man de unge i køkkenet, og det ser ud til at virke.

Publiceret 6. juni 2017

Der er tilmelding på Facebook, og prisen er 30-40 kroner. Ellers kræver det kun lyst til at lave mad at deltage i Food Maker i Aarhus. Et projekt, som virkelig har appelleret til de unge, og som over 3.000 allerede har deltaget i.

”De unge er dem, der bruger mest convenience i køkkenet. Og de unge er dem, der har de ringeste køkkenkompetencer. Hvis vi skal styrke den danske madkultur og imødekomme en kommende sundhedsudfordring, skal vi vide, hvad vi spiser,” forklarer Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen.

Kommunerne har ellers svært ved at nå de unge igennem traditionelle sundhedskampagner. Men projekter som Food Maker, hvor man møder dem ved køkkenbordet, det ser ud til at virke.

De unge gider godt
Samme erfaringer har Madkulturen, der igennem flere år har inviteret til FoodJam på Roskilde Festival, hvor mange tusinde unge har festet sig til bedre køkkenkompetencer og et større råvarekendskab.

”Om det er i kollegiekøkkenet eller på festival, ser vi samme interesse. De unge gider godt blive inspireret til sunde og velsmagende måltider, når man møder dem, hvor de er,” siger Judith Kyst.

Food Maker drives af Aarhus Kommune og er støttet af Nordea-Fonden.

Se hele debatten på Folkemødet 2017:

TORSDAG 15. juni 15.15-16.00 Sundhedskampagne i kollegiekøkkenet
Food Maker: De unge gider ikke kommunale sundhedskampagner – eller gør de? I Aarhus møder man de unge i køkkenet, og det ser ud til at virke.
Mød Søren Peter Hansen, direktør i FOF Aarhus. Vibeke Brønnum, folkesundhedschef i Folkesundhed Aarhus. Anders Vildsø Andreasen fra Food Maker, som også er projektleder hos Ungdomsbureauet. Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Sted: D6 Villa Gode Liv - Havnegade 45 - Ved Brandstationen. Hos Nordea-Fonden i teltet i haven.

kalender.brk.dk/event/user-view/22454=


MENU