Gå til hovedindholdet

Roskilde sætter fuldt blus på Madkundskab

Roskilde Kommune satser stort på faget madkundskab i folkeskolen med syv nye undervisningsforløb udviklet af Madkulturen.

Publiceret 27. april 2017

Æg, korn og vikingemad. Tre eksempler på nye undervisningsforløb til Roskildes folkeskoler, som kommunen har udarbejdet i samarbejde med Madkulturen.

- Undervisningsforløbene er en mulighed for at få alle børn med, når det teoretiske bliver praktisk og virkelighedsnært. Børnene vil opleve glæden ved at lave et godt måltid mad, som er sundt, nærende og smager godt, og samtidig bliver de klogere på mad, siger Claus Larsen, formand for Skole- og Børneudvalget.

Mange af de nye forløb er tværfaglige. Det betyder for eksempel, at forløbet, hvor eleverne kreerer pizzaer i madkundskabslokalet, samtidig arbejder sammen med faget dansk, hvor eleverne laver reklamekampagner for den italienske favorit.

Det samme med forløbet om fisk, hvor man arbejder sammen med matematik, og bagning. Her giver faget natur og teknologi et videnskabeligt indblik i, hvad der sker under bagning.

De syv nye forløb er grydeklare undervisningsforløb for lærerne, som indeholder kravene til læringsmål. Det sparer forberedelse og giver et konkret værktøj til at arbejde tværfagligt, hvor begge fags læringsmål er med.

Mere end mad på spil

- Madkundskab handler om meget mere end mad. Det handler også om vores fælles forståelse af madkultur. Det handler om sundhed. Og det handler om at ruste de unge til at blive stærke forbrugere og livsduelige voksne i fremtiden, siger Claus Larsen.

Og her er Roskilde Kommune virkelig unik, siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

- Vi ved, at de unge i dag bruger mindre og mindre tid i køkkenet og har færre og færre færdigheder, når der skal laves mad. Det er en potentiel bombe under folkesundheden. En opprioritering af faget madkundskab er en del af løsningen, og derfor er det enorm vigtigt, at kommuner som Roskilde går foran, siger Judith Kyst.


MENU