Gå til hovedindholdet

Nyt netværk skal udvikle madfestivaler

Et nyt netværk skal samle madfestivaler og madevents. Netværkets flagskib bliver en mobil kogeskole, der skal ud på festivalerne og gøre danskerne bedre i køkkenet.

Publiceret 29. januar 2018

Der kommer flere og flere madfestivaler og madrelaterede events rundt om i Danmark. Nu skal de mange aktører samles i et landsdækkende netværk, så man kan udveksle ideer og skabe synergier, så festivalerne bliver endnu bedre til at involvere publikum.

Bag netværket, der bliver det første af sin art i Danmark, står Madkulturen og Nordea-fonden.

Publikum vil aktiveres
Der er stor forskel på de mange madevents i Danmark – fra de helt store som madfestivaler i Aarhus og København, regionale frugtfestivaler, og til de helt små madmarkeder og fejringer af råvarer.

Men fælles for de mange mad-events er, at publikum vil aktiveres for at få det optimale ud af det.

”Vi skal gøre folk bedre i køkkenet og give dem ideer med hjem fra festivalen. Om så det er teknikker til filetering af fisk eller en ny måde at sylte ribs på, så handler det alt sammen om maddannelse, så vi efterfølgende kan omsætte festivalen hjemme i køkkenet”, siger Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, der hører under Miljø- og Fødevareministeriet.

Mobilt køkken til medlemmerne
Derfor bliver netværkets første opgave at designe en kogeskole på hjul. Målet er, at den mobile kogeskole skal kunne undervise 20-30 personer ad gangen og besøge 20-30 festivaler og madevents om året.

”Vi skal være hele Danmarks folkekøkken på hjul. Den skal inspirere og samle os omkring maden og være den aktivitet, der omsætter festivalernes budskaber og råvarer på nye måder”, siger Judith Kyst.

For Nordea-fonden, der har støttet projektet med omkring 4 mio. kr., handler det om ’det gode liv’.

”Vi har ikke den færdige opskrift på, hvordan vi opnår det gode liv. Men én af vejene dertil går via maden. Derfor støtter vi projektet, så flere danskere kan få nye madoplevelser”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

Netværket starter op i marts 2018. Så snart den mobile kogeskole er designet og bygget færdig, kan den bruges af netværkets medlemmer.

FAKTA
Hvad:
Ifølge Madkulturen er der over 75 mad relaterede festivaler og events i Danmark. Målet er at samle de 40-50 største i netværket, der skal køre over 3 år, hvorefter netværket skal forankres hos medlemmerne selv.
Hvor: Netværket bliver landsdækkende. Møder afholdes over hele landet. Kogeskolen kan benyttes af netværkets medlemmer.
Hvem:
Det er Madkulturen, der samler og drifter netværket - og den tilhørende kogeskole på hjul. Nordea-fonden støtter med ca. 4 mio. Kr.
Kontakt:
Andreas Søndergaard andreas@madkulturen.dk.

Se Fødevarewatch artikel om netværket her.


MENU