Gå til hovedindholdet

McDonald’s går ind på salatmarkedet

Burgerkæden McDonald’s lancerer to nye såkaldte måltidssalater. De er udviklet til det danske marked i samarbejde med Madkulturen, som arbejder for 'bedre mad til alle'.

Publiceret 18. maj 2017

McDonald’s kaster sig ind i det hastigt voksende marked for måltidssalater. De to nye salater, der både indeholder grønkål, belugalinser og hummus, er udviklet fra bunden over et længere forløb, som Madkulturen har faciliteret.

”Vi har tidligere haft salater på menuen, men de solgte simpelthen ikke nok. Måske var vi forud for vores tid – måske havde vi bare ikke gjort vores hjemmearbejde godt nok”, siger Mads Friis, der er kommerciel direktør i McDonald´s Danmark, og henviser til, at de tidligere salater i højere grad var baseret på et internationale koncepter fremfor lokalt udviklede til danske smagsløg.

Denne gang er McDonalds gået anderledes til værks. Man har arbejdet med grundsmage, teksturer og inddraget 20 danske kvinder i processen, som har bidraget med ideer og præferencer. Desuden har råvareleverandørerne været tæt med inde i udviklingen, så man hele tiden har kunnet afprøve og forfine nye ideer. Til sidst har salaterne været igennem 500 testpersoner.

”Smagen har været hovedfokus i udviklingen af vores salater. Vi skal ikke bare have en salat for at have den. Og selv om vores kerneprodukter er burgere, oplever vi, at flere og flere også efterspørger salater”, siger Mads Friis.

Bedre mad til alle
Det er Madkulturen, der har faciliteret udviklingen af de nye salater, og her giver samarbejdet god mening.

”Vi er sat i verden for at skabe bedre mad til alle. Så skal vi også være der, hvor danskerne er. Her har vi skabt et grønt og smagfuldt alternativ i fastfoodsegmentet, der er tilgængelig over hele Danmark. Det er vi stolte af”, siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

McDonald's har over 170.000 danskere på besøg hver dag. De nye salater kommer i over 80 restauranter landet over.


MENU