Gå til hovedindholdet

Årets Lokale Vare 2016 er jordbærlikør

Dansk tradition og en pokkers god smag har sikret Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri titlen som Årets Lokale Vare 2016.

Publiceret 1. juni 2016

Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri a/s i Farre ved Give tæt på Vejle har imponeret dommerne og taget prisen foran otte andre finalister og 126 tilmeldte lokale varer i konkurrencen om den eftertragtede pris som Årets Lokale Vare 2016.

Det gav da også kamp til stregen, da dommerne skulle bedømme så forskellige finalevarer som havregryn, øl og likør, der hver især scorede højt på flere af kriterierne om smag, råvareoprindelse, emballagedesign samt historien bag produkt og virksomhed.

Dommernes begrundelse for sejren til Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri er bl.a., at produktet er en gentænkning af en dansk tradition for likør med lokale bær – en gentænkning, som hilses velkommen:

Wow, det smager overraskende godt. Den har en tydelig og ægte jordbærsmag i god balance med alkohol. Her er det virkelig lykkedes at hælde jordbær på flaske og forlænge følelsen af dansk sommer for voksne.

Mere end blot en konkurrence

Med prisen følger 50.000 kr. og muligheden for at komme på Coops hylder for Lokale Varer.

”Vi er helt vildt glade. Vi kan også selv rigtig godt lide vores jordbærlikør, og det er vi glade for, at I også kan. De ord der står på diplomet går lige i hjertet på sådan nogle som os”, sagde Thomas Smidt-Kærby fra Fary Lochan Destilleri i sin takketale for sejren som Årets Lokale Vare 2016.

Læs mere om Fary Lochan Destilleri på deres hjemmeside her.

Det er anden gang, at Årets Lokale Vare kåres, og hele 61 ud af de 123 varer, der var tilmeldt sidste års konkurrence, har indgået en aftale med Coop om at komme på hylderne for Lokale Varer.

”Det er et imponerende tal, og i Madkulturen er vi glade for og stolte over, at indsatsen på området for lokale varer nytter. Flere gode lokale varer gavner både producenter og forbrugere, og prisen for Årets Lokale Vare skal understøtte denne særlige type varer, der dyrker det lokale og arbejder ud fra principper, som vi mener, er med til at sikre bedre mad. At næsten halvdelen af sidste års tilmeldte varer i dag har en aftale med Coop er glædeligt og forhåbentlig noget, vi ser gentaget i år”, siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Salget af lokale varer stiger

Ifølge Coop stiger salget af lokale varer, og forventningen er, at salget fortsat vil stige de kommende år.

”Vores kunders interesse for lokale danske varer er kun stigende, og vi forventer, at den tendens vil fortsætte de kommende år. Derfor er vores største udfordring, at finde nye spændende lokale varer. Årets Lokale Varer 2016 har vist, at kvaliteten og udbuddet vokser,” siger chef for Lokale Varer i Coop, Christian Christensen.

Læs mere om Årets Lokale Vare på cooplokalevarer.dk og på madkulturen.dk.


MENU