Gå til hovedindholdet

Fødevarebranchens fremtidige kompetencebehov

 

Der er rift om de ansatte blandt danske produktionsvirksomheder, ingrediensvirksomheder og i støtteindustrien for fødevarer. Så meget rift, at 20 procent af 154 adspurgte virksomheder oplever, at de i mindre grad eller slet ikke kan rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for Madkulturen. 40 procent af virksomhederne forventer desuden, at det bliver endnu sværere at rekruttere de medarbejdere, de har brug for, i fremtiden.

De unge skal kende fødevarebranchens muligheder for at kunne vælge branchen til.

Food Careers er en kampagneindsats for at styrke fødevarebranchens rekruttering af unge og vise, hvor attraktiv branchen er som karrierevalg. Food Careers centrerer om en karriereportal, der blev lanceret i december 2015.

Læs mere om Food Careers her.

Byde ind i noget større

Ifølge Judith Kyst, direktør i Madkulturen, er indsatsen både vigtig og nødvendig.

”Danmark har en af verdens største, bedste og mest innovative fødevarebrancher. Skal vi blive ved med det, skal vi sikre os, at vi fremover tiltrækker de rette hoveder og hænder, der kan og vil løfte os ind i fremtiden. Food Careers taler til de unge og har en tilgang, der er i overensstemmelse med den måde og de værdier, unge i dag vælger uddannelse ud fra. Det handler meget om iværksætteri, passion, muligheder, innovation og det at byde ind i noget større. Alt det kan fødevarebranchen tilbyde,” siger Judith Kyst.

MENU