Gå til hovedindholdet

Børn & Unge

Det handler ikke kun om at lære at lave mad.

Hvordan smager et Golden Delicious sammenlignet med Rød Aroma? Og findes der flere æblesorter end de to?

For de deltagende elever ved Madkamp – DM i Hjemkundskab 2012 med Æblet som tema var det en lille snas af den viden, de fik med sig fra forløbet.

Læring om mad og måltider handler nemlig ikke bare om at lave mad. Det handler om at vide, hvor råvarerne kommer fra, hvad de kan bruges til, hvad der sker, når de mugner, hvorfor man i sin tid startede med at spise dem, og hvad de betyder for landbruget, for erhvervet, for madkulturen.

Mad og måltider kan nemlig være vejen til læring om det hele. Mad og måltider taler til alle sanserne, på tværs af fag og kompetencer og til alle uanset ressourcer.

Læring i det fri – som f.eks. i Skolehaver og MADlejr – bryder desuden med de gængse rammer for undervisning og skaber et unikt læringsrum, der udfordrer kreativiteten og nysgerrigheden og kobler teori med praksis.

Læring om råvarer, mad og måltider bidrager til børn og unges bevidsthed om mad og giver dem redskaber til at udvikle kompetencer, så de kan blive kritiske forbrugere, der ved, hvad de skal efterspørge og hvorfor de gør det.

MENU